Det behövs inte mycket för att skapa mer engagemang och spänning i godnattsagan. Ta fram skådespelaren i dig och gör enkla berättargrepp så har varken du eller barnet tråkigt under högläsningen.
Välj gärna böcker du tror är roliga, då går det av sig själv. Lär känna skådespelaren i dig, och kom ihåg att alla bra skådespelare måste öva. Läs gärna boken innan. Gå in i rollen! Det kan hända att du känner dig lite dum, men det fungerar faktiskt! Använd olika röster för olika figurer.
Ögonkontakt
Ögon och ögonbryn fungerar bra som ”rekvisita”, använd dom för att visa överraskning, chock, humor och spänning. Se till att ni har ögonkontakt med jämna mellanrum, till exempel för att illustrera att något är extra spännande eller dramatiskt. På så sätt behåller du barnets uppmärksamhet.
Hitta på själv
Använd kroppen för att visa tydligt vad som händer i berättelsen. Gör något kul av det, sjung texten eller ersätt namnet på huvudpersonen med namnet på barnet eller gosedjuret.
Byt gärna några ord i texten mot hitte-på-ord. Hitta på ett annat slut på berättelsen tillsammans. ”Och så leve de lyckliga i alla sina dagar” är inte i närheten av så kul som ”Och så levde de upp och ner i alla sina dagar” är.
Ge uppgifter
Ge barnet uppgifter som ”Låt som en ko!”, ”Killa babyn under fötterna! eller ”Pussa katten!” Du kommer märka att barnet snabbt lär sig att hänga med. Barn tycker att det är kul att delta genom att skapa djurläten och klappa händerna.
Om du skrattar, kommer barnet att skratta tillsammans med dig. Så på ett enkelt vis: Barn lär sig bäst när de har kul.
Du är en bra förebild
Barnet kommer använda dig som förebild när de ska skapa sitt eget liv. Om du läser, kommer barnet också att läsa! Det är välkänt att föräldrarnas hållning till läsning påverkar barnens framtida intresse för böcker. Om du tycker att läsning är en fin avkoppling, kommer ditt barn säkert också att tycka det.
Du har kanske märkt när du läser tidningen, så sitter 1-åringen plötsligt bredvid och läser en bok upp och ner. Barn ser på sig själv som ”läsare” långt innan de kan läsa. Det är denna identifikationen som får barnet att vilja lära sig läsa. Läsning är på många sätt en socialiseringsprocess. När du läser högt för barnet, blir du en fin förebild.
Hämtat från Gobokens Föräldraguideserie. Facklig expert: Liv Engen, førsteamanuensis vid Universitetet i Stavanger