Tack för att du läser för ditt barn

Vi pratade nyligen med en lärare i femte klass. ”Det är orättvist”, sa hon. ”Det är orättvist att vissa barn har blivit lästa för sedan de var små, medan andra knappt har sett en bok innan de börjar skolan.”

Det är klart att det är orättvist. När du läser för ett litet barn, stimuleras hjärnans språkcentrum. För spädbarn handlar det om att få höra alla ljud som vårt språk består av. För tvååringen handlar det om att få lära sig ord. Många, många, många ord. En genomsnittlig sexåring kan 15 000 ord! De som växt upp utan böcker och i en språkfattig miljö kan bara 5 000. Det är orättvist! Ett väl utvecklat språk är en förutsättning för att lyckas i skolan.

Så därför säger vi till dig nu: Tack för att du läser för ditt barn. Vi tackar på barnets vägnar, och på vägnarna av alla framtida lärare som får ett enklare jobb med ditt barn. Tusen, tusen tack.

Och vet du vad? Världen behöver barn som blir lästa för. Barn som har suttit i famnen. Barn som vet vad som får ett troll att spricka eller hur en groda kan förvandlas till en prins. Barn som varit nyfikna, frågat – och fått svar. Barn som lärt sig att förstå sammanhangen.

Sådana barn blir bra på att hitta de rätta orden när något viktigt ska sägas. Är det något som världen behöver så är det just det: Människor som förstår sammanhangen och som kan välja de rätta orden. I en ständigt mer komplex värld är vi beroende av dessa människor.

Tack för att du läser för ditt barn.

Gullet_juni-1_980x240