Hvordan knekke lesekoden

Knäck läskoden med fina tips från Astrid 6 år

Belöning, högläsning och variation – trixen för att lära barn att läsa. Men vad tycker en helt ny läsare själv är de bästa tipsen?

– Jag brukar använda fingret så här. Då får jag med alla bokstäverna när jag läser, och tappar inte bort var jag är i texten. 6-åriga Astrid visar stolt hur hon följer texten med fingret, bokstav för bokstav, när hon läser.

Astrid känner till böckerna i Gobokens Lär dig läsa bra. Hon har nämligen varit testperson och konsulent för serien och har sina klara favoriter.

– De bästa böckerna är Vems är bajset? och Rolig mat! De är så roliga, säger Astrid och fnissar bara hon tänker på de två Lär dig läsa-böckerna.

Vems är bajset? och Rolig mat är Astrids favoriter för att de får henne att skratta – och för att de har fina illustrationer. Illustrationerna hjälper henne att skapa bilder i huvudet, och det gör det enklare för nya läsare att förstå hela handlingen. Dessutom händer det mycket i bilderna som inte beskrivs i texten.

Pekfingret hjälper Astrid att få med alla bokstäverna när hon läser.
Pekfingret hjälper Astrid att få med alla bokstäverna när hon läser.

Pekfingret hjälper Astrid att få med alla bokstäverna när hon läser.

Astrid lärde sig inte läsa innan hon började förskoleklass, men hon kunde många bokstäver och tyckte om att bli läst för. Mamma Lilli bekräftar att dom har läst mycket hemma. Läsecentret i Stavanger menar att barn som har bra kunskap om bokstäverna klarar den första läs- och skrivinlärningen bättre än barn med mer begränsad bokstavskännedom. Och kunskap om bokstäverna får barn genom högläsning redan från tidig ålder.

Läs bokstäverna noga och lite varje dag

Astrid har lärt sig att det viktigaste inte är hur fort hon läser, utan hur noga hon läser. Hon läser bokstav för bokstav, innan hon repeterar hela ordet högt. På det sättet får hon med alla bokstäverna, alla orden, och hela handlingen. Astrid tycker också att det är viktigt att läsa lite varje dag.

– Kanske en eller två böcker om dagen. Eller tre! Eller samma bok flera gånger. För om du har läst den innan, så kommer du ihåg orden och det blir enklare att läsa den. Övning ger färdighet.

Astrid blev förlagskonsulent vid 4 års ålder

Under arbetet med Lär dig läsa-böckerna ville författaren Eli Aleksandersen, som har skrivit de flesta böckerna i serien, testa idéer till manus och figurerna Läsplutten och de andra, med någon i målgruppen. Då ställde Astrid och hennes mamma upp kring lästräffar och blev Elis goda läsvänner.

– Det gav en trygghet att veta att Astrid tyckte om böckerna vi skrev, och att hon var nyfiken på både text och bilder. Och inte minst att humorn i böckerna träffade rätt, så att hon skulle tycka att det skulle bli kul att prova att läsa lite på egen hand, säger Eli.

Astrid tyckte också att det var spännande att leta efter Läsplutten, både i texten och bland bilderna.

– Astrids tolkningar av de dolda historierna i illustrationerna var både härliga och reflekterande, och de gav oss mycket att prata om under läsestunderna. Då blev jag också säker på att Läsplutten och hans vänner var fängslande nog att bygga vidare på och vi kunde utveckla deras roller i slutet av serien. Astrid är en perfekt läsvän! Hon har hjälpt mig mycket i arbetet med serien, och det har varit fantastiskt kul att få följa hennes fina läsresa samtidigt, säger Eli.

Läsecentret i Stavanger nämner också andra faktorer som påverkar barnets läsinlärning: antalet böcker i hemmet, hur ofta föräldrar och syskon läser högt för barnet eller spelar olika spel där bokstäver och ord används, förutom föräldrarnas egna läsvanor då.

Astrids 10 bästa lästips!

1. ANVÄND FINGRET
Då missar du inga bokstäver i ordet.

2. LÄS LAGOM FORT
Försök inte läs fortare än du kan.

3. VAR NOGA
Få med dig alla bokstäverna och gissa inte.

4. LÄS VARJE DAG
Kanske en eller två böcker. Eller tre!

5. ÖVNING GER FÄRDIGHET

6. LÄS PÅ SKYLTAR
Det är kul! Och nyttigt.

7. LÄS ROLIGA BÖCKER
Det är kul att läsa när boken är rolig!

8. LÄS OM BÖCKER
Bra böcker kan läsas många gånger! Då kommer du ihåg orden också.

9. LÄS HÖGT
Och sen lägre och lägre. Till slut kan du läsa tyst i huvudet.

10. LÄS FÖR MAMMA OCH PAPPA
Om läxan är att läsa högt tre gånger, kan du läsa en gång för mamma och pappa, och en gång för dig själv. Då hör du hur det ska vara. Och sen läger du högt för dig själv en gång till.