Språkutvecklingen hos 12 månader gamla barn

Det allra första ordet för de flesta svenska barn brukar vara ”mamma”. Därefter kommer oftast ”pappa”, ”brrrr”, ”tack” eller ”titta”.

Språkutvecklingen hos barn går olika fort, men många barn säger sina första ord när de är omkring 1 år gamla. Orden är ofta namn på personer i barnets närhet, namn på saker de möter i vardagen, eller ord som är nära knutna till lek.

När barnet säger något som vi tror är ord, blir vi ofta entusiastiska och använder ordet ofta tillsammans med barnet. Barnet tycker att det är kul att vi blir ivriga och att det händer något när det skapar ljud. Allt detta förstärker både ordinlärningen och språkutvecklingen och hjälper barnet att förstå att det speciella ljudet kan relateras till en speciell sak.

Läppljud är enklast vid tidig språkinlärning
De första orden ett barn säger, kan likna varandra ganska mycket. Ofta är de första orden ord med två stavelser och med samma konsonanter i båda stavelserna som mamma, pappa, vovve och pip-pip. Dessa konsonanterna uttalas med läpparna och kan upplevas som enklare att uttala för de flesta barnen.

I slutet av det kommande halvåret kommer ditt barn att lära sig att använda omkring nya 50 ord.

Ditt barn använder också ansiktsuttryck och kroppsspråk för att visa dig vad det behöver och hur det känner sig. När du förstår signalerna barnet ger, stärker det självkänslan och barnet känner sig älskad och speciell. Då blir det enklare för barnet att försöka ”säga något” till dig igen.

baby_12-months_2
Prata med barnet om allt ni gör och ser. Vardagsorden som upprepas ofta blir enklare att lära sig då.

Skapa ljud för barnets tankar
Prata med barnet och säg namnet på allt ni ser tillsammans. Prata också om vad ni gör tillsammans; kör bil, städar, leker, klär på er, tvättar osv. Ju mer du pratar med ditt barn och namnger saker och ju mer konkret du är, desto mer lär sig barnet.

Till och med bebisböcker har fler ovanliga ord i texten än de vi använder dagligen. Det gör att det är mer utmanande med böcker, eftersom de då dels skapar igenkänning från de ord ni redan pratat om men också öppnar upp för helt nya ord och ett större ordförråd. Det är därför bra för språkinlärningen att läsa barnböcker så att barnets vokabulär också inkluderar nya och lite svårare ord.

Lästips:

  • Om barnet gärna rör sig när du läser, kan du ta med boken dit barnet är och fortsätta läsa. Om du skapar engagerande, uttrycksfulla ljud kommer barnet att komma tillbaka och titta på sidorna med dig.
  • Följ barnets initiativ. Det kommer visa dig vilka berättelser, böcker och bilder det gillar bäst. Kom ihåg att repetition är bra för inlärning – även om du är trött på att läsa samma bok om och om igen.
  • Glöm inte att leka med din röst så att du varierar både tonfall och ljudstyrka för att behålla barnets uppmärksamhet.
  • Barnet lär sig peka på näsa, mun och öron när du frågar om det – och böcker som visar ansikten och kroppar är bra att använda nu.
  • Om ditt barn inte vill höra berättelser kanske böcker med luckor eller ta-och-känn-element kan vara bra att använda. Bli inte arg om boken gör sönder – lägg hellre dessa böckerna åt sidan till senare, eller acceptera att de kan gå sönder och försök att begränsa skadan istället.
  • Barnet älskar att sjunga, leka fingerlekar och höra rim och ramsor.
  • Det är alltid bra att relatera det ni läser tillsammans till barnets egen vardag. Om boken handlar om en nalle, referera till den egna nallen som barnet har. Om boken handlar om en buss, prata om när ni åkte buss.

Källor: Spädbarnsboken, blogg.goboken.se, UiO – Institutet för lingvistiska och nordiska studier, forskning.no.