Barnet blir ivrigare och ivrigare på att kommunicera med omgivningen. Det både önskar och kräver uppmärksamhet och älskar att ha publik.
Att läsa med barnet i den här åldern är både givande och roligt. Nu kan du äntligen börja skörda frukterna av alla högläsningstillfällen du har haft med ditt barn sedan födseln. Det är fortfarande viktigt att du tar vara på alla möjligheter att skapa en fin och nära kontakt med ditt barn.
Så engagerar du barnet
Om barnet blir oroligt kan du testa att inte läsa texten som den står i boken. Använd hellre dina egna ord för att fånga barnets intresse och försök att koppla dem till texten eller bilderna i boken.
Frågor väcker engagemang, även om barnet inte kan svara ännu. Följ upp barnets engagemang genom att ställa frågor om det som barnet tar på eller pekar på.
Peka och knacka försiktigt på boken för att hålla kvar barnets uppmärksamhet.
Använd barnets namn för att hålla fokus – det är ofta till hjälp för att få dem tillbaka till innehållet i boken.
I den här åldern älskar barnet att leka tittut. Det är nästan med skräckblandad förtjusning som det ser förälderns ansikte försvinna och sedan dyka upp igen. Gång på gång …
Barnet börjar förstå innehållet i ”NEJ” och kommer att testa det många, många gånger.
Så stärker du språkutvecklingen
Att lära sig ord är barnets fokus just nu och genom att peka på saker och berätta vad de heter hjälper du barnet med att göra ordinlärning konkret. Peka på föremålen på bilderna i boken och säg vad de heter: stol, bord, blomma, sol, kopp, säng osv.
”Samtal” där du uttrycker känslor, ögonkontakt, leenden och ljud samtidigt som ni turas om att prata är jättebra.
Läs gärna böcker som sätter namn på barnets kroppsdelar eller ägodelar och som barnet lätt kan känna igen. Ställ frågor och barnet lite tid så att det har en stund på sig att reagera.
Om boken har luckor, kan du lägga tyngdpunkten på begrepp som ”över”, ”under”, ”ovanpå”. Du kan säga: ”Var är hunden? Åh, titta! Den gömmer sig bakom stolen.”
Du kan också stärka barnets ordförråd genom att lägga till adjektiv: ”Var är den gnistrande stjärnan? Var är den blänkande kulan?”
Be barnet att leta upp vissa saker på sidan: ”Var är hunden?” Det tar inte lång tid innan barnet kan peka på rätt sak.
När ni läser kända bilderböcker kommer barnet att kunna förutse nästa bild genom att visa glädje och upprymdhet.
Försök att anknyta till barnets egen värld. Om ni exempelvis har en hund eller en katt kan du knyta hunden eller katten i boken. Försök också att hänvisa till något ni gjorde igår, eller till saker ni har i hemmet. Böcker om vardagsrutiner är populära och här är det ofta enkelt att anknyta till hur ni gör hemma, hur det är vid matbordet, baddags eller läggdags.