Mellan tredje och fjärde månaden etableras den första ömsesidiga dialogen med ljud. Barnet lär sig något nytt, det ”pratar” med dig med egna ljud! När barnet jollrar svarar du och uppmuntrar barnet till att fortsätta prata genom dina ansiktsuttryck, leenden, ömhetsbevis och ord. Tillsammans gör ni ert eget gemensamma ljudspråk. Under den här perioden är det verkligen givande att läsa för barnen – högläsningen är till glädje både för bebisen och föräldrarna.
Så här engagerar du barnet
Använd texterna i böckerna som utgångspunkt för att få till en dialog mellan dig och barnet. Du kan prata med barnet medan ni läser, mysa tillsammans och klappa det stilla, ställa frågor och ge det hundratals nya ord som kan ge näring till utvecklingen. Som förälder är du barnets allra första lärare. Låt därför blicken växla mellan barnet och boken när du läser för att fånga uppmärksamheten och få till en tät dialog. Du kan också fysiskt hjälpa barnet till att samspela med boken genom att du håller den lilla handen på bilderna eller på ytor där boken kanske har beröringselement. Barnet kan hålla koncentrationen förbluffande länge under högläsningen när han eller hon är vaken, är nybytt och är mätt och nöjd.
Se till att skydda barnet mot överstimulering i form av höga ljud och bakgrundsljud som till exempel från tv:n medan du läser. Det kan lätt bli alldeles för mycket ljud för en liten bebis. Om barnet verkar trött eller tittar bort, var uppmärksam på de signaler det sänder ut och byt position, vänd till en annan sida eller sluta läsa.
Experimentera vidare med att hitta bra ställningar där barnet ser både dig och boken samtidigt. Amningskuddar kan användas på en massa sätt, både i knäet, på golvet, i soffan och i sängen. De gör ofta att armarna blir fria till att peka, bläddra i boken och försiktigt smeka barnet. Lägg dig gärna på golvet med barnet. Då kan ni båda titta i boken och på varandra och det är jättebra träning för barnets ryggmuskler!
Så stärker du språkutvecklingen
Nu är det bra att börja ställa frågor med utgångspunkt i det du läser och ser på i böckerna. Det kommer också att hjälpa dig att identifiera barnets behov. Till exempel: ”Tycker du om den hunden? ”Tycker du att den röda färgen är väldigt fin?” Tala i hela meningar så att barnet hör hela rytmen och tonfallet i språket det ska lära sig. Längre fram kan du lägga större vikt vid enstaka ord. Du kan gärna försöka sjunga enstaka ord för att framhäva dem. Om barnet tar på illustrationerna i boken kan du prata om det barnet tar på.
Prata med barnet hela tiden, vad du än håller på med, oavsett om du städar, handlar, byter kläder eller kör bil.
Lägg in pauser i läsningen, eller ställ frågor – då kommer barnet ofta att ta chansen att ”svara” och engagera sig med gurgelljud, joller eller upphetsade andetag innan du börjar läsa igen. Använd ett högt varierat tonfall, så fångar du barnets uppmärksamhet. Barnet kommer att le eller skratta högt. Fortsätt med att dra ut några av vokalerna i orden, det gör dem extra spännande! Variera tempot – ibland kan du läsa snabbare och ibland kan du slå av på takten lite. Det skapar en variation som barnet kommer att tycka mycket om!